همانطور که از اسم این رشته پیدا است، مدیریت بازرگانی رشتهای است که میخواهد به مخاطبین خود آموزش هایی را ارائه کند تا بتوانند از طریق آنها خروجی کسب و کارها را مدیریت کرده و بری آنها رشد و سودآوری به ارمغان آورند. تحصیل کردگان رشته مدیریت بازرگانی ممکن است خود مدیریت سازمان را به عهده داشته باشند و یا به صورت مدیر یک بخش فعالیت کنند؛ این رشته متناسب افرادی است که از چالشها استقبال میکنند، به دنبال حل مسئله هستند و از اینکه بتوانند نیازهای محیط کسب و کار و بازار را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنند لذت میبرند.
لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل بیشتر است؛ چرا که بازرگانی سازمان برای موفقیت، باید اطلاعات مناسبی از محیط کسب و کار و به خصوص مشتریان داشته باشد. برای این امر نیاز به تیمسازی است و البته دارا بودن مهارتهای رهبری نیز میتوانند سبب موفقیت بیشتر شوند. همچنین، دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی، باید به مسائل اقتصادی علاقهمند باشد، خلاقیت و توانایی حل مسئله داشته باشد و هر مسئلهای را از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار دهد.
برای موفقیت بیشتر دانشجوی این رشته باید بتواند خوب تحلیل کند، کمی پیشبینی بلد باشد و بتواند با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست میآورد بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به عنوان مثال، تاثیر تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیت، قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس تصویب میکند را به خوبی درک و اثری که روی کسب و کارها دارند را بررسی کرده و قبل از سایر رقبا راهکارهای خود را ارائه کند.
جهت وارد شدن به رشته مدیریت بازرگانی لطفاً اولویت را مباحث مالی قرار نداده و فقط به بازار کار آن اکتفا نکنید، چراکه اگر این رشته با روحیات، علایق، انتظارات شما هماهنگی نداشته باشد نمیتوانید در آن به موفقیت چندانی برسید. موفقیت در این رشته نیازمند مطالعه زیاد، تحقیق و بررسی، تفکر و برنامهریزی، داشتن هوش بالا، توانایی در دیدن فرصتها، توانایی حل مسئله، توانایی برنامهریزی، انجام کار تیمی، هدفگذاری، مذاکره حرفهای، توانایی انتخاب شایسته نیروی انسانی و به کارگیری صحیح آنها است.
اگر علاقهمند هستید و میتوانید متفاوت نسبت به سایرین باشید و برای رسیدن به موفقیت حاضر به انجام کارهایی متفاوت و بیشتر از دیگر افراد هستید این رشته می تواند برای شما یک سکوی پرتاب باشد و زندگیتان را در آینده تضمین کند.
در صورتیکه بخواهیم مثالی عملیاتیتر برای شما مخاطبین ارائه کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که سالهای گذشته که زمان ورود موبایل به بازار بود، انتظارات مصرف کنندگان در سطح یک تماس تلفنی و ارسال پیامک بود، اما امروزه با گوشیهای هوشمندی طرف هستیم که امکانات متنوع و بسیار زیادی دارند و هر روز نیز به فهرست این امکانات افزوده میشود؛ در فضای کسب و کار هم به همین صورت است، شاید در سالهای گذشته با مدرک تحصیلی دانشگاهی به راحتی جذب بازار کار میشدید، اما امروزه مانند گوشی موبایل فقط تماس تلفنی و پیامک نمیتواند باعث موفقیت و جذب شما شود و باید مهارتهای دیگری (مانند گوشیهای هوشمند که امکانات بیشتری دارند) را کسب کرده باشید تا بتوانید وجوه تمایز بیشتری داشته باشید و شانس خود را بالاتر ببرید.
گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی برای ادامه تحصیل چه هستند؟
از جمله اصلیترین گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی، میتوان به مواردی که در فهرست زیر آمدهاند اشاره کرد:
بازاریابی
بازرگانی بین المللی
تجارت الکترونیکی
مدیریت استراتژیک
بازرگانی داخلی
کارآفرینی
گرایشهای مالی
بیمه
تحول
مهمترین دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی چه هستند؟
در ادامه فهرستی از اصلیترین و کلیدیترین دروسی که در رشته مدیریت بازرگانی تدریس میشوند را آوردهایم:
مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت منابع انسانی
روش تحقیق در مدیریت
بازرگانی بین الملل
بازاریابی و مدیریت بازار
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
مدیریت استراتژیک
اصول حسابداری
مدیریت مالی
سیاستهای پولی و مالی
حقوق بارزگانی بینالملل
بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
مدیریت سازمانهای پیچیده
ساختار سازمانی
اقتصاد خرد و کلان
تحقیق در عملیات
مبانی سازمان و مدیریت
فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی در چه کارها و صنایعی میتواند شاغل شود؟
فارغ التحصیلان این رشته در زمان تحصیل، نباید فقط به دانشی که در دانشگاه کسب میکنند اکتفا کنند؛ بلکه باید موازی با آن در نشریات اقتصادی عضو شوند، کتابهای جانبی مرتبط را مطالعه کنند، مقالات را بررسی کنند و به نوعی از شرایط و محیط کسب و کار اطلاعات مناسبی داشته باشند. در ادامه نیز باید خودشان را وارد محیط کسب و کار و بازار کنند تا بتوانند مواردی که آموختهاند را به صورت عملی پیادهسازی کنند.
برای اینکار، پیشنهاد میشود از سمتهای پایینتر مثل کارشناس شروع به کار کنند و با کسب مهارتها و آموزشهای جانبی بیشتر مرحله به مرحله رشد کنند. این مهارتها در کنار سایر مهارتهایی که در بخش اول توضیح داده شد، کمک میکنند تا افراد بتوانند نقطه تمایز بیشتری بین خودشان و سایر فارغ التحصیلان ایجاد کنند و در آینده جایگاههای شغلی بهتر و با درآمدهای بالاتری را کسب کنند. در ادامه برخی از مشاغل مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی فهرست شدهاند:
مشاور مدیریت
مدیر بازاریابی
مدیر صادرات
مدیر تحقیقات بازار و پژوهش
مدیر فروش
جذب در سیستم بانکی
مدیر در بخش بیمه
مدیر سفارشات خارجی
مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیر تبلیغات
امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در داخل ایران چگونه است؟
از نظر ادامه تحصیل، افراد این امکان را دارند تا رشته مدیریت بازرگانی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دانشگاههای مختلف ایران دنبال کنند. همچنین در ایران به دلیل نیاز بسیار زیاد به علوم مدیریت و ضعف گسترده در این راستا، مدارس کسب و کار آزاد زیر نظر وزارت علوم تاسیس شدهاند که دانش مدیریت را در رشته های MBA ،DBA و حتی به تازگی POST DBA عرضه میکنند. گفتنی است دیدگاه شرکتها به افرادی که این دورهها را گذراندهاند بسیار متفاوت است و آنها را سریعتر و بهتر جذب میکنند.
مشاهده سرفصل ها و دروس این رشته در موسسه آموزش عالی خرد بوشهر