شاخص تعداد سالن سینما، تعداد صندلی و تعداد تماشگران

سینما به عنوان صنعتی تاثیرگذار و پیشرو در دنیا شناخته شده است. ورود صنعت سینما در زمان رژیم پهلوی به گونه‌ای بود که قاعده پیروی از دین و مذهب در آن شکل نگرفت و یک بی سروسامانی در آن به وجود آمد. فرهنگ سازی از طریق تریبون سینما مقوله‌ای است که شخصیت تک تک آدم‌های یک جامعه، اقتصاد، سیاست و... را شکل می‌دهد و می‌تواند مثبت، منفی و یا میانه رو حرکت کند، اما سینمای کشور ما در زمان رژیم پهلوی به قهقرا رفت.

 

فجر امید - فرهنگی 

ماخذ:  نشریه سری زمانی 55 ساله کشور، مرکز آمار ایران

 

 

شاخص تعداد مطبوعات

فجر امید - فرهنگی

 

 ماخذ:  نشریه سری زمانی 55 ساله کشور، مرکز آمار ایران

 

در بهار آزادی‌ سال‌ ۵۷ كه‌ تمام‌ اركان‌ رژیم‌ سلطنتی‌ پهلوی‌ از هم‌ گسست‌، تیغ‌ سانسور نیز برندگی‌ خود را از دست‌ داد و به‌ دنبال‌ آن‌ شاهد حضور نشریات‌ متعدد با مضامین‌ مختلف‌ سیاسی‌،اجتماعی‌ و... بودیم‌ كه‌ اغلب‌ آنها یا صاحب‌ امتیاز و مدیرمسوول‌ نداشتند و یا حتی‌ بعضی‌ از آنها تاریخ‌ انتشار هم‌ نداشتند و از روزانه‌ گرفته‌ تا هفته‌یی‌ یكبار، دو هفته‌ یكبار و چند ماه‌ یكبار و سالی‌ یكبار متغییر بود. بعد از جنگ تحمیلی که شرایط باثباتی از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده بود تعداد مطبوعات در کشور سیر صعودی داشته است که نشان دهنده فراهم بودن شرایط قانونی و اجتماعی و توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی افراد است. اگرچه با ورود تلکنولوژی و ابزارهای دیجیتالی تعداد مطبوعات چاپی روندی کاهشی داشته است اما مزیت های تکنولوژیکی و به صرفه بودن از نظر اقتصادی و سرعت بالای انتشار و اطلاع رسانی باعث رشد چشمگیر رسانه های جمعی دیجیتالی مانند خبرگزاری های آنلاین، وبگاه ها، بلاگ ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، نشریات و مجلات دیجیتالی و ... بوده ایم. شیب صعودی ضریب نفوذ اینترنت، اینترنت نسل جدید، گوشی های همراه هوشمند و ابزارهای جدید دیجیتالی در کشور زمینه های مناسبی برای رشد و توسعه مطبوعات را در آینده ایجاد کرده است. رسانه ها و مطبوعات رسمی فرصت بهتر و بیشتر با گستره وسیعی از مخاطبان و خوانندگان را فراتر از مرزهای جغرافیایی پیدا کرده اند که با حرکت در مسیر درست میتواند با سرعت بالایی در جهت رشد و توسعه اجتماعی جامعه و افراد حرکت نمایند.

تعداد عناوین کتاب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی  بیش از 1 میلیون و 320 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است. تعداد عناوین سالانۀ کتاب‌ها در طول این چهار دهه همواره سیرى صعودى داشته است، به جز سال 1391، یعنى سال پایانى دولت دهم که با افزایش ناگهانى قیمت کاغذ انتشار کتاب نیز دچار رکود شد. پس از آن بار دیگر عناوین رو به افزایش گذاشت و در سال گذشته به مرز 100هزار عنوان رسید.

تعداد کل کتابهای منتشر شده در مدت چهل سال پس از انقلاب اسلامی که در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده است در آبان ماه 1394 از مرز یک میلیون عنوان عبور کرد و در پایان سال 1396، به 1.231.510 عنوان رسید. بیشترین تعداد کتابهای چاپ شده مربوط به سال 1396 با 99.114 عنوان( 8.04 درصد) و کمترین تعداد مربوط به سال 1357 با 294 عنوان (0.02) درصد بوده است

 

فجر امید - فرهنگی

ماخذ: بانک اطلاعات خانه کتاب

 

نگاهی بر آمار تعداد کتب منتشر شده در ده­های مختلف نشان می­دهد که تعداد کتب انتشار یافته پس از انقلاب اسلامی دارای رشد قابل ملاحظه ایی می­باشد. این موضوع بویژه عضو اولویت ها در برنامه­های توسعه­ای کشور در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد در جامعه بوده است.

 

ماخذ: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

توجه به مساله توسعه و پیشرفت علمی کشور همواره مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی ایران و دولتمردان بوده است  و  در برنامه های توسعه­ای کشور این موضوع به خوبی قابل ملاحظه است. شایان گفت است که رشد انتشارات کتب پس از  انقلاب اسلامی همزمان با توسعه فعالیت های آموزشی درد مدارس و دانشگاه ها بوده است که پس از  گذشته  حدود 5 دهه نتایج و رتبه علمی کشور و دستاوردهای دانشمندان ایرانی  نتیجه این توجهات است.

از جمله مهم ترین رویداهای علمی- فرهنگی  کشور نمایشگاه سالانه کتاب تهران است.نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعد از پیروزی  انقلاب اسلامی  درفاصله روزهای 18 تا 26 اردیبهشت سال 1366 یعنی زمانی که هنوز جنگ تحمیلی به پایان نرسیده بود، با دشواری‌های فراوان در تهران برگزار شد. مکانی که آن زمان، برای برگزاری اولین دوره‌ی نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شد، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در شمال بزرگراه چمران بود.  ساخت این  نمایشگاه از ۱۳۳۸ آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ اولین نمایشگاه بین المللی ایران  تحت عنوان «نمایشگاه آسیایی» درآن برگزار شده بود.

اولین نمایشگاه  بین المللی کتاب تهران با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت ایران در  18 آبان ماه 1366 با مشارکت 32 کشور جهان  افتتاح شد. این نمایشگاه درشرایطی  درمحوطه بسیار بزرگ و زیبای نمایشگاه  بین المللی تهران کارخود را آغاز کرد که  به گفته صباح زنگنه رئیس وقت نمایشگاه ،  200 ناشر داخلی  با  8 هزار عنوان کتاب و 196 ناشرخارجی با 26 هزارعنوان کتاب، در برگزاری موفق آن  شرکت فعال داشتند.  به گفته صاحب نظران فرهنگی این بزرگترین رویداد بین المللی فرهنگی ایران تا آن زمان محسوب می شد.  زیرا عرضه  34 هزار عنوان کتاب آن هم در شرایط جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، نشان دهنده توجه به فرهنگ کتاب خوانی حتی در شرایط جنگی در ایران بود . ضمن آنکه پیام روشنی به  دشمن بعثی منتقل می کرد که با وجود گذشت هفت سال جنگ علیه مردم ایران ، آنها با روحیه عالی همچنانکه در جبهه جنگ حضور داشتند، در جبهه تلاش فرهنگی و نهضت کتاب خوانی نیز حضور فعال خود را به نمایش گذاشتند. عنوان این نمایشگاه «فرهنگ و تمدن اسلامی» نام گرفت. چرا که بیش از دو هزار عنوان کتاب مرجع درباره فرهنگ و تمدن اسلامی در این نمایشگاه عرضه شد.  البته بجز سال 1367 که بدلیل مشکلات عدیده، این نمایشگاه برگزار نشد، از سال 1368 تاکنون بصورت مرتب نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران برگزار شده است. با این تفاوت که در اردیبهشت سال 1386 به دلیل مشکلات ترافیکی محل برگزاری نمایشگاه کتاب، و نیز نیاز به تعمیرات اساسی برای سالن های نمایشگاه ، تصمیم گرفته شد که محل نمایشگاه به مصلای تهران منتقل شود. محل کنونی نمایشگاه  کتاب یعنی مصلای تهران در اراضی عباس آباد قرار دارد که به دلیل برخورداری از ایستگاه مترو و دسترسی های آسان‌تر به بزرگراه های مجاور نمایشگاه تا حدود بسیار زیادی از مشکلات را کم کرده است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

آدرس کامل : بوشهر- شهرک نیایش – موسسه آموزش عالی خرد بوشهر - کد پستی : 7517942824

تلفن: 07733451129

نمابر: 07733451126

پست الکترونیکی: kheradbushehr@yahoo.com