آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی

معرفی رشته،معرفی گرایش،بازار کار،درآمد،وظایف کاری وادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکتهای تجاری است زمانی یک شرکت میتواند بین خود، مشتریان و خریداران خود رابطه تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. شخصی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و ارائه و معرفی درست و اصول محصول یا خدمات یک شرکت کوشش می کند و به صورت طبیعی مدیر بازرگانی شخصی است که نقش اساسی در سود و ضرر شرکت ها دارد.
دوره کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی اموزش عالی است و مقصود از تشکیل این دوره اموزش نیروی انسانی تکنیسین موردنیاز سازمان ها، ادارات، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظیفه ها و هدف های مختلف در سطوح کارشناسی می باشد.
هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.


۱)معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یکی از جذاب ترین و در عین حال کاربردی ترین رشته های امروز جامعه است، چرا که بیشتر سازمانهای تجاری، صنعتی و خدماتی به دنبال کسب سود هستند و در نتیجه از یک جهت موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند.
رشته های مدیریت از جمله مدیریت بازرگانی را عموماً به اقیانوس وسیعی تشبیه می کنند که دارای یک سانتیمتر عمق است و این تشبیه به این معنا است که دانشجویان در این رشته با مباحث و مفاهیم بسیار وسیعی از اقتصاد گرفته تا حسابداری و از منابع انسانی گرفته تا بازارهای پولی و مالی بین المللی آشنا می شوند ولی در هیچ یک از آنها به صورت تخصصی و عمیق وارد نشده و پس از آشنایی مختصری با تئوری ها و مفاهیم اصلی مربوطه از کنار آن عبور کرده و درس جدید دیگری را شروع می کنند.
از نگاهی دیگر میتوان گفت که مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی کارآمد داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصولی محصول یا خدمات یک شرکت به مشتریانش تلاش می کند و می توان گفت که وی نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد و یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پتانسیل زیادی برای انجام کارهای فوق به بهترین شکل ممکن دارد.
در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی دربرگیرنده گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد تخصصی تر و محدودتری پیدا کرده است.امروزه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی برای آنهایی که به دنبال ایجاد کسب و کار جدید می باشند، برای آنهایی که علاقه مند به وارد شدن به تجارت و یا سرمایه گذاری می باشند و یا برای آنهایی که رویای به دست گرفتن پست های مدیریتی را در سر می پرورانند، رشته بسیار جذاب و مورد پسندی است.


۲)دروس کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی و تعداد واحدها :(بر اساس آخرین سرفصل دروس وزارت علوم)
تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس اصلی و اختصاصی : ۲۶ واحد
پایان نامه : ۶ واحد

مدیریت کارشناسی ارشد

3)بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی مثل سایر رشته ها و گرایش های مدیریت و البته تقریبا در صدر آنها دارای بازار بزرگی برای کار و اشتغال است. کسانی که فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی می باشند می توانند در بخش های مختلف صنعت و همچنین در شرکت های مختلف خدماتی و بازرگانی کار کنند و پول دربیاورند! در خیلی از سایت ها و وبلاگ ها بازار کار رشته مدیریت بازرگانی را به صورت تئوریک معرفی می کنند و مدیریت بخش بازرگانی شرکت های تجاری و یا بدست گرفتن عملیات خرید و فروش شرکت ها و مشاغلی از این نوع را، بازار کار رشته مدیریت بازرگانی می دانند در صورتی که واقعیت خیلی با این موضوع متفاوت است.

در ایران بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بنابر دلایل مختلف جذب مشاغلی غیر از شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود می شوند. البته این موضوع در خیلی از کشورهای دنیا رخ می دهد و موضوع جدیدی نیست اما درصد آن در ایران نسبتا بالا می باشد. بنابراین تعداد فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد که وارد مشاغل تخصصی مرتبط می شوند به نسبت کل فارغ التحصیلان این رشته زیاد نمی باشد.

با توجه به اینکه کشور ما صنایع تولیدی و خدماتی زیادی دارد، همواره با یک چالش اساسی روبرو بوده است، چالش عدم تواناییی صحیح در فرآیندهای بازاریابی، برند‌سازی، تجارت، صادرات و … افرادیکه در این زمینه‌ها دانش مناسبی دارند بسیار کم هستند و این افراد کم نمی‌توانند به بهتر شدن اقتصاد تمامی صنایع کمک کنند. لذا آنهایی که با خلاقیت، تلاش و پشتکار بتوانند در سازمان‌ها تحول ایجاد کنند، می توانند یک جایگاه شغلی بسیار عالی و با درآمد خیلی خوب داشته باشند.

حتی اگر به رده های بالاتر هم نخواهید دست پیدا کنید در سمت‌های میانی نیز می‌توانید باعث تغییرات مثبت شوید و به سودآوری سازمان خودتان کمک کنید. البته با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییرات در دنیا و شرایطی که کشور ما به دلایل سیاسی و اقتصادی با آن روبرو است، قطعاً فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی در محیط کسب و کار وجود دارد و اگر یک فارغ التحصیل این رشته بتواند فرصت‌ها را به خوبی شناسائی کند، می‌تواند به موفقیت‌های بسیار خوبی برسد.

در فضایی که استارت‌آپ‌ها ‌در آن به شدت در حال رشد هستند و برخی کسب و کارهای سنتی نیز در حال نابودی هستند، اهمیت این رشته و کسب مهارت‌های جانبی آن روز به روز بیشتر جلوه پیدا می‌کند.

البته قبل از ورود به این رشته بهتر است با خود صادق باشید، زیرا تنها در نظر گرفتن جاذبه‌های مالی کافی نیست و باید توانایی دائماً به روز بودن و مواجه به چالش‌های گوناگون را نیز داشته باشید. قطعاً اگر به توانایی‌های خودتان روز به روز اضافه کنید و طرز فکر شما در راستای رشد باشد، نگرانی از بابت بازار کار نخواهید داشت و حتی موفقیت‌های متعددی را نیز به دست خواهید آورد.

طبق بررسی های صورت گرفته گروه شغل و بازار کار مسیر ایرانی، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی وارد مشاغل زیر شده اند :

  • کارمند یا کارشناس بانک
  • کارشناس اداری در شرکت های خصوصی
  • کارشناس دفتری یا مسئول دفتر در شرکت های خصوصی یا دولتی
  • کارمند شرکت دولتی در بخش های مختلف
  • کار آزاد شامل مغازه داری، واسطه گری و ....
  • کارشناس فروش یا بازاریابی در شرکت های خصوصی
  • استخدام در سازمان های دولتی از طریق آزمون های استخدامی
  • کارشناس خرید و تدارکات در شرکت های خصوصی یا دولتی
  • کارشناس بیمه در شرکت های بیمه گر
  • کارشناس استقرار و پشتیبانی کامپیوتر در شرکت های نرم افزاری
  • مدرس کنکور به صورت خصوصی یا همکاری با مؤسسات آموزشی کنکوری
  • پژوهشگر و محقق در همکاری با دانشگاه ها یا مؤسسات آموزشی
  • راه اندازی کسب و کار جدید و اقدام به کارآفرینی در زمینه های مختلف

۴)آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که امروز برای موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند مستقیما وارد حوزه بازاریابی و فروش شوند، دشوار می سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کار داشته باشد. البته پاپیروس به این دانشجویان توصیه می کند، در دوره دانشجویی حتما دانشجویان بازاریابی را حتی به صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه کار " طعم نه شنیدن و روشهای مقابله با آن " را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکانپذیر است.

۵)برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به علوم مدیریت و بازاریابی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • توان تجزیه و تحلیل محیط بازار و داشتن روحیه بالا در شناسایی و نفوذ در آن
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی زبان، ICDL، تجربه عملی و ...
  • روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)
  • کسب تجربه عملی فروش (ترجیحا توصیه می شود)

۶)گرایشهای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :

گرایش های کارشاسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی شامل بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک، کارآفرینی، تجارت الکترونیک، بازاریابی، بازرگانی داخلی، می باشد.

فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیلان این رشته در زمان تحصیل، نباید فقط به دانشی که در دانشگاه کسب می‌کنند اکتفا کنند؛ بلکه باید موازی با آن در نشریات اقتصادی عضو شوند، کتابهای جانبی مرتبط را مطالعه کنند، مقالات را بررسی کنند و به نوعی از شرایط و محیط کسب و کار اطلاعات مناسبی داشته باشند. در ادامه نیز باید خودشان را وارد محیط کسب و کار و بازار کنند تا بتوانند مواردی که آموخته‌اند را به صورت عملی پیاده‌سازی کنند.

برای اینکار، پیشنهاد می‌شود از سمت‌های پایین‌تر مثل کارشناس شروع به کار کنند و با کسب مهارت‌ها و آموزش‌های جانبی بیشتر مرحله به مرحله رشد کنند. این مهارت‌ها در کنار سایر مهارتهایی که در بخش اول توضیح داده شد، کمک می‌کنند تا افراد بتوانند نقطه تمایز بیشتری بین خودشان و سایر فارغ التحصیلان ایجاد کنند و در آینده جایگاه‌های شغلی بهتر و با درآمدهای بالاتری را کسب کنند. در ادامه برخی از مشاغل مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی فهرست شده‌اند:

  • مشاور مدیریت
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر صادرات
  • مدیر تحقیقات بازار و پژوهش
  • مدیر فروش
  • جذب در سیستم بانکی
  • مدیر در بخش بیمه
  • مدیر سفارشات خارجی
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • مدیر تبلیغات

۷)امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در داخل ایران  در سطح دکتری چگونه است؟ رشته های دکترای مدیریت بر اساس دفترچه کنکور دکترا  :

  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • گردشگری
  • مدیریت توسعه
  • کارآفرینی
  • آینده پژوهی
  • مالی
  • مدیریت گردشگری
  • مدیریت بازرگانی (همه گرایشها)
  • مدیریت دولتی (همه گرایشها)
  • مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایشها)
  • مدیریت صنعتی (همه گرایشها)
  • مدیریت رسانه ای
  • مدیریت تکنولوژی
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت پیشگیری از جرم
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
  • مدیریت سازمانهای دولتی ایران
  • مدیریت اطلاعات

 

آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی توسعه منابع انسانی

معرفی رشته،معرفی گرایش،بازار کار،درآمد،وظایف کاری  وادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. هدف از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت.

معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی:

مدیریت منابع انسانی،یعنی فرآیند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمانشان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود.

بطور کلی هدف رشته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، تبیین سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.

کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی با علومی چون مدیریت رفتار، روانشناسی صنعتی (روانشناسی کار)، اقتصاد نیروی انسانی، آمار و کامپیوتر ارتباطی تنگاتنگ دارد.

کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی باید برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی کند. این ارزش‌آفرینی هم برای کارکنان و سازمان میباشد و هم برای مشتریان سازمان، سرمایه‌گذاران و همچنین جامعه است.

اما متخصصین کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سه راه حل می‌توانند باعث ارزش‌آفرینی شوند. اولین راه حل تمرکز بر مدیریت استعداد است که به سطح فردی بر می‌گردد.نیروی کار متعهد، قابل و نتیجه بخش از این طریق پرورش می‌یابد. دومین راه حل تمرکز بر سازمان است که با ارتقا فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی حاصل می شود. ترکیب این دو به راه حل سوم که رهبری است می‌رسد.

برای دهها سال، اجرای وظایف انتخاب، آموزش و جبران خدمت کارکنان وظایف اصلی حوزه‌ای به نام مدیریت کارکنان بود. این وظایف بدون توجه به اینکه چگونه به یکدیگر مرتبط هستند انجام می‌شدند. اما اکنون این وظایف در حوزه‌ای به نام مدیریت منابع انسانی انجام می شود.

تعريف :

دوره کارشناسي ارشد مديريت دولتي با هدف آماده ساختن دانشجويان شاغل در سازمان​هاي دولتي جمهوري اسلامي ​ايران جهت احراز مشاغل حرفه​ اي مديريت در سازمان​ها، شرکت​ها و مؤسسات دولتي تنظيم و تدوين گرديده است.منظور از اين دوره موشکافي دقيق وظايف اساسي و تخصصي سازمان​هاي دولتي و بهبود و توسعه مهارت و استعدادهاي دانشجويان در تشخيص و شناخت مسايل مديريت ، نحوه گردآوري اطلاعات مربوط، تجزيه و تحليل و طبقه ​بنــدي آنها، بررسي راه حل​هاي ممکن در مورد مسايل، تصميم​ گيري و اجراي تصميمات متخذه، کنترل و نهايتاً ارزيابي از نتايج مي باشد.به عبارتي دقيق تر اهداف اين برنامه فراهم آوردن زمينه​ هاي رشد فردي و حرفه​ اي و توسعه توانايي دانشجويان براي تطبيق برنامه​ هاي سازمان با شرايط زمان و انعطاف پذيري با تغييرات وتحولات و در نهايت بالابردن کارآيي و ثمربخشي دستگاه هاي دولتي است.

نقش و توانايي:

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.فارغ التحصيلان اين دوره با مهارت ها و توانايي هاي مختلفي که در امور اجرايي مشاوره و پژوهشي حاصل مي کنند، مي توانند در زمينه مسايل سازماني، رفتاري، اقتصادي، اداري و مالي در رده مديران اجرايي يا مشاوران سازمان هاي دولتي به کارهاي اداري، بازرگاني ،صنعتي و مشاوره اشتغال ورزند و درامورپژوهشي و تحقيقات نقش مؤثري رابه عهده گرفته و به تدريج آمادگي پذيرش مسئووليت هاي سنگين تري را پيدا کنند.

ضرورت و اهميت

ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد.

 اداره امور سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات دولتي با توجه به وسعت عمل، تنوع و پيچيدگي مسايل مطروحه، امروزه بدون استفاده از دانش مديريت ميسر نمي​باشد، با توجه به گسترده ترشدن نقش دولت درجمهوري اسلامي​ نياز به تربيت مديراني که با مشکلات، نارسايي ها و مسايل موجود در جامعه آشنا بوده و توانايي تفکر، تشخيص و شناخت، بررسي، تجزيه و تحليل و ارائه راه حل هاي ممکن براي آنها را داشته باشند، هر روز برجسته تر شده و اهميت و ضرورت بيشتري مي يابد.

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

هدف

هدف از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت دولتی قادر خواهند شد تا به منزله پزوهشگر به مطالعه پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مساول مدیریتی به اداره موفقیت امیز سازمان ها کمک نمایند.

گرایش های رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد

این گرایش در سطح کارشناسی ارشد بنابر آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) در 7 گرایش توسعه منابع انسانی ، طراحی سازمانهای دولتی ، بودجه و مالیه عمومی ، خط مشی گذاری عمومی ، مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی ، مدیریت تحول و مدیریت رفتار سازمانی تدریس می شود. پیش از این گرایشهای تشکیلات و روش‌ها، مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت و مدیریت مالی دولتی نیز از گرایشهای این رشته بود. گرایش‌های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است. در کنکور ارشد 95 در گرایش مدیریت رفتار سازمانی پذیرشی صورت نگرفته است.

آینده شغلی( فرصت های استخدامی و بازارکار کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی) :

این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، تحول اداری ، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی ، ارزیابی عملکرد و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند.این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته همچنین در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

 مشاغل زیر به طور مستقیم با رشته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی ارتباط دارد و دانش آموختگان  در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد : 

کارشناس ، مدیر منابع انسانی ،مدیر امور اداری ،کارشناس / مدیر آموزش، استاد دانشگاه ،پـژوهـــشــگـر ،مشاور مدیریت ،کارشناس بیمه ،کارمند بانک ،رییس بانک  وبنگاههای مالی ،کارشناس پشتیبانی نرم افزار

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مباحث مدیریتی و منابع انسانی و دلسوزی برای حل آنها (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی منابع انسانی در سازمان
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی زبان، ICDL و ...




سرفصل دروس کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس اصلی وپایه : ۲۰ واحد
دروس اختصاصی گرایشها : ۸ واحد
پایان نامه : ۴ واحد

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

مدیریت کارشناسی ارشد

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • فرایند خط مشی گذاری
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • بررسی مسائل مدیریت دولتی ایران
  • برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی
  • مدیریت بهره وری انسانی
  • سمینار تحقیق در مدیریت نیروی انسانی

 

آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی

 معرفی رشته،معرفی گرایش،بازار کار،درآمد،وظایف کاری  وادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. هدف از رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی آموزش نیروی انسانی متخصص شرکت‌های دولتی و خصوصی است. در اين رشته گرایش مدیریت دانشجويان با تئوری های نوين مديريت مالي و کاربرد آ­ن­ها آشنا مي‌شوند و در نهايت مي‌توانند با ارائه راهکار‌هايی براي بسط و توسعه سرمايه‌گذاري، گام‌های مؤثري در حل مشکلات اقتصادي کشور بردارند. دانش‌آموختگان مديريت مالي علاوه بر توانايی تجزيه و تحليل و حضور فعال در بازارهاي مالی مي‌توانند وضعيت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزيابي قرار دهند و در اخذ تصميمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسي ايفا کنند

این رشته به دلیل اهمیت بالا و جامعیت بالایی که دارد امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را نیز دارا است؛ استعدادها و افرادی که هوش بالائی دارند در دنیا جذب رشته مدیریت می‌شوند چرا که یک مدیر حرفه‌ای می‌تواند با تصمیم گیری‌های خود نقش بسیار زیادی داشته باشد.

۱)معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی :

رشته مديريت مالي همانطور که از نامش پيداست به استفاده مؤثر از منابع مالي براي نيل به اهداف مشخص می پردازد. به عبارت ديگر مديريت مالي يعني اداره امور مالي يک سازمان (خانواده، مؤسسه، کشور) از طريق مديريت بر درآمدها و هزينه ها. 

بنابراين چنانچه شما هم اداره دخل و خرج زندگي خود را به دست گرفته و از پس مديريت درآمدها و هزينه هاي تان برمي آييد، در حقيقت يک مديرمالي هستيد. اما در عرصه اقتصادی و بنگاه داری با توجه به روندجهاني شدن اقتصاد كشورها، متخصصان مالي كشور، بايستي با نظام‌هاي مالي جهاني و شيوه‌هاي سرمايه‌گذاري و ابزارهاي مالي پيشرفته آشنايي داشته باشند تا كشور بتواند موقعيت مالي خود را در دنياي متلاطم امروز تثبيت كند. رشته مدیریت مالي در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در همين راستا ايجاد شده است. در اين رشته دانشجويان با تئوري‌ها و نظریه های مدیریت مالي و كاربرد آنها آشنا مي‌شوند و در نهايت مي‌توانند با ارائه راهكار‌هايي براي بسط و توسعه سرمايه‌گذاري، گام‌هاي مؤثري در حل مشكلات مالی و اقتصادی شرکت ها و سازمان ها بردارند. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت مالی علاوه بر توانايي تجزيه و تحليل و حضور فعال در بازارهاي مالي مي‌توانند وضعيت مالي شركت‌ها و مؤسسات را مورد ارزيابي قرار دهند و در اخذ تصميمات مالي مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسي ايفا كنند.

اما شايد براي شما  اين سؤال پيش آمده باشد که تفاوت اين رشته با حسابداري در چيست؟ پاسخ اين است که حسابداري، ديدگاهي وقايع نگارانه و تاريخي دارد و هدف آن ثبت رخدادهاي گذشته است اما مديريت مالي با اهميت دادن به تصميم گيري و ايجاد ارزش، روي آينده متمرکز مي شود .

۲)دروس کارشناسی ارشد مدیریت مالی و تعداد واحدها :

(بر اساس آخرین سرفصل دروس وزارت علوم)

تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس اصلی و اختصاصی : ۲۸ واحد
پایان نامه : ۴ واحد

 

 مدیریت کارشناسی ارشد

۳)رشته های دکترای مدیریت بر اساس دفترچه کنکور دکترا  :

  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • گردشگری
  • مدیریت توسعه
  • کارآفرینی
  • آینده پژوهی
  • مالی
  • مدیریت گردشگری
  • مدیریت بازرگانی (همه گرایشها)
  • مدیریت دولتی (همه گرایشها)
  • مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایشها)
  • مدیریت صنعتی (همه گرایشها)
  • مدیریت رسانه ای
  • مدیریت تکنولوژی
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت پیشگیری از جرم
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
  • مدیریت سازمانهای دولتی ایران
  • مدیریت اطلاعات

۴)بازارکار و استخدام کارشناس ارشد مدیریت مالی

فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوز ه های مختلفی همچون حسابداری، سرمایه گذاری، بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک می تواند در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی، معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی در بانکها، مسئول ارزیابی اقتصادی پروژه ها در شرکتهای سرمایه گذاری و همچنین به عنوان کارشناس و کارشناس ارشد در بورس اوراق بهادار مشغول بکار شوند. البته یک دانش آموخته مدیریت مالی برای رسیدن به هر یک از سمت ها و مشاغل مذکور باید دارای تجربه و سابقه شغلی مناسب باشد. 

اما در مجموعه با صنعتی شدن هرچه بیشتر کشور و توسعه شرکت های خصوصی و رقابتی تر شدن بازار، نیاز شرکت ها و سازمان ها به خدمات و دانش متخصصان مالی بیشتر می شود. امروزه هر شرکت و یا کسب و کاری نیاز به یک نفر به عنوان حسابدار برای جمع و جور کردن حساب و کتاب های کار خودش دارد و در صورتی که اندازه کسب و کار از یک حدی فراتر رود، تنها ثبت حسابداری و ارائه گزارش های معمول، پاسخگو نخواهد بود و مدیران ارشد شرکت برای حل مشکلات مالی و اقتصادی خود به مدیران و متخصصان مالی نیاز دارند تا بتوانند آنها را در تصمیم گیری های مالی و اقتصادی همراهی نمایند.

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی (ارایه روشهای نوین مالی) تامین مالی و اعتباری و ... می تواند در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد

فارغ التحصیلان در این رشته دانشگاهی مبنی بر دانش و تسلطی که در مباحث مالی و سودآوری ، کسب نموده اند می توانند به اشتغال در ارگان های مرتبطی همچون بانکداری و سرمایه گذاری ، بیمه ، مدیریت مالی و اعتباری ، شرکت های سرمایه گذاری و تامین مالی ، بورس اوراق بهادار و … بپردازند.

تمامی شرکت ها به منظور حفظ و ثبات خود و در مراتب بالاتر ، سودآوری و درآمدزایی بیشتر نیازمند یک مدیریت مالی صحیح و حسابگرانه می باشند که در شرکت های کوچک این مدیریت و کنترل اوضاع ، بر عهده مدیر عامل و حسابدار شرکت بوده و در شرکت های بزرگ که به طور کلی دارای بخش مالی مجزایی هستند ، این وظایف همگی بر عهده مدیر مالی شرکت قرار می گیرد . با این وجود به بازار کار پررونق این رشته پی می بریم و اینکه آینده شغلی بسیار مناسبی در پیش روی این رشته و فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

۵)وظایف یک مدیر مالی

از وظایف یک مدیر مالی می توان به مدیریت بر منابع و مصارف یک سازمان یا شرکت اشاره کرد که همیشه در جستجوی راه هایی برای افزایش سود دهی در مدت زمانی کوتاه می باشد. همچنین به دنبال شناسایی مسائل پر ریسکی که منافع آن سازمان را به خطر می اندازند بوده و ضمن مهار آن ها از طریق ارائه راه حل های مناسب و کاربردی ، باعث افزایش منابع مالی شرکت و افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت می شود. اغلب چنین فعالیت هایی در قالب فعالیت های تیمی انجام می شوند. تیمی متشکل از یک مدیر مالی خبره و چند مدیر مالی با سابقه کاری حرفه ای ، که همگی جهت پیشرفت و توسعه این شرکت تلاش می کنند و از درآمدهای بالایی نیز برخوردار هستند.

 ۶)آینده شغلی:

با توجه به طراحی که برای این رشته صورت گرفته است، فارغ التحصیلان در این رشته مشاوران و مدیران سرمایه گذاری و مالی شرکتها خواهند بود، زیرا برنامه ریزی برای استفاده صحیح از منابع نقدی و غیر نقدی نیازمند افراد متخصص، باهوش و آشنا با بازارهای پول سرمایه می باشد. بدیهی است که موفقیت و یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان در این رشته منوط به علاقه و کوشش بسیار در مسائل مالی و سرمایه گذاری می باشد. دانشجویان این رشته اگر همسو با تحصیلات خود، تجربه ورود علمی - عملی به بازارهای سرمایه را کسب نمایند، آنگاه نیازی به جستجوی شغل نخواهند داشت و می توانند به راحتی و با سرمایه اندک در این بازارها وارد شوند یا در صورت کسب اعتماد به نفس لازم، می توانند با استفاده از سرمایه های دیگران در سودآوری آنها شریک شوند. اما همانطور که اشاره شد این مهم مستلزم تلاش، مطالعه، دقت و البته روحیه بالا می باشد.

۷)برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه به مباحث مالی و سرمایه گذاری و مطالعه رویدادهای داخلی و خارجی (بسیار مهم)
  • داشتن روحیه ریسک پذیری بالا
  • قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و نسبت های مالی
  • اعتماد بنفس بالا و در عین کنترل احساسات و پرهیز از غرو

۸)مشاغل مرتبط با کارشناسی ارشد مدیریت مالی

به عنوان دانش آموخته مدیریت مالی در صورتی که قصد کار کردن در رشته تخصصی خود را داشته باشید، یکی از مشاغل زیر را به شما پیشنهاد می شود :

مدیر مالی از جمله مشاغل مورد نظر و دلخواه دانشجویان این رشته می باشد. البته شما نباید توقع داشته باشید بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل به شما سمت مدیر مالی در یک شرکت بزرگ را پیشنهاد بدهند، بلکه در ابتدا باید از شغل های ساده تر و سمت های پایین تر مالی و حسابداری شروع به کار کنید و در صورتی که از خود اراده و توان لازم را نشان دهید، با توجه به دانش تئوریکی که در طول تحصیل کسب کرده اید، شانس رسیدن به مدیریت مالی شرکت یا سازمان خود را پیدا خواهید کرد.


همچنین در صورتی که شما علاقه مند به بازارهای بورس و سرمایه گذاری هستید و از اینکه به صورت مستقل کار کنید، لذت می برید، شاید تحلیلگر مالی برای شما شغل مناسبی باشد. متخصص و تحلیل گر مالی راهنمایی های لازم را به شرکت ها و افراد در خصوص تصمیم گیری های سرمایه گذاری ارائه می دهد. او سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه، طلا، مسکن و سایر انواع سرمایه گذاری را ارزیابی می کنند و به کارفرما یا مشتریان خود مشورت لازم را ارائه می دهند.

در صورتی که شما از شم بالای مالی برخوردار نیستید و یا اینکه علاقه کمی با مدیریت دارید و از انجام کارهای تکرارپذیر لذت می برید، شغل حسابداری می تواند مناسب شما باشد. شما در این شغل از دانش و معلومات مالی خود استفاده می کنید و می توانید تسلط خوبی بر کارتان داشته باشید در عین حال نیاز نیست برای تصمیم گیری های مالی، استرس زیادی را تحمل کنید.

در صورتی که به بازرسی و کنترل حساب و کتاب دیگران علاقه مندید، شغل حسابرسی را به شما پیشنهاد می شود. در این شغل که از مشاغل تخصصی مالی می باشد و برای موفقیت به تجارب زیادی نیاز دارد، شما باید کار حسابداری و مدیران مالی را بررسی کرده و انطباق آن با قوانین و مقررات و اصول حسابداری را بررسی و گزارش نمایید. برای اطلاعات بیشتر از کار حسابرس می توانید روی آن کلیک کنید.

شغل مشاور مدیریت از جمله مشاغل پیشنهادی به دانش آموختگان مدیریت مالی می باشد. البته نه برای الآن بلکه برای زمانی که تجارب ارزشمندی در کار مدیریت مالی خود کسب کردید و یا اینکه دکتری مدیریت مالی را دریافت نمودید. مشاور مدیریت شخصی است در یک حوزه تخصصی مثل تأمین مالی، بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری خارجی و یا سایر موضوعات تخصصی دیگر دارای تجربه و دانش تئوریک و دانشگاهی مناسب است و می تواند به مدیران شرکت ها و سازمان ها در این خصوص مشاوره دهد.

استاد دانشگاه نیز یکی از گزینه های فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت مالی می باشد. این شغل البته یکی از پرطرفدارترین مشاغل در سطح دنیا می باشد و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه ها، دارا بودن مدرک دکتری PhD در این رشته برای تدریس در دانشگاه ها الزامی است.  لذا برای وارد شدن در این شغل باید تحصیلات خود را در مقطع دکتری مدیریت ادامه دهید.

مشاغل بانکی از جمله کارمند بانک و در مقاطع بالاتر آن به عنوان یک هدف شغلی،  رئیس بانک از جمله مشاغل مورد نظر فارغ التحصیلان رشته مدیریت می باشد. همچنین شما به عنوان کارشناس مالی می توانید در بخش اداری بانک فعالیت کنید.

کارشناس امور مالیاتی از جمله مشاغل مرتبط با فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی می باشد.

 ۹) مشاغل نیمه مرتبط با کارشناسی ارشد مدیریت مالی

استخدام در شرکت های بیمه، اگرچه مورد تقاضای فارغ التحصیلان مدیریت بیمه است ولی بسیاری از دانش آموختگان رشته مدیریت از جمله مدیریت مالی هم در شرکت های بیمه ای به عنوان کارشناس در بخش های مختلف وارد می شوند. کارشناس بیمه وظایف مختلفی بر عهده دارد که تنها در شرکت های بیمه معنی می دهد.
بسیاری از شرکت های تولید کننده نرم افزارهای مالی و اداری برای تولید، فروش و استقرار نرم افزارهای خود، دانش آموختگان رشته های مدیریت، حسابداری و صنایع را به استخدام خود درمی آورند. زیرا برای تحلیل نرم افزارهای خود و تعیین دستور کار برای برنامه نویسان نیازمند تخصص فارغ التحصیلان مدیریت و رشته های مالی می باشند. لذا کارشناس استقرار نرم افزار، کارشناس تحلیل یا تحلیلگر نرم افزار و کارشناس پشتیبانی نرم افزار از جمله مشاغلی است که یک کارشناس ارشد مدیریت مالی در صورتی که به کامپیوتر نیز علاقه مند باشد می تواند وارد آنها شده و در شرکت های نرم افزار استخدام گردد.

کارشناس گمرک هم از دیگر مشاغلی است که فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی در مقاطع مختلف می توانند آن را کسب نمایند. محل کارکارشناسان گمرک معمولا در شهرهای مرزی است اما در شهرهای بزرگ و پایتخت نیز از این کارشناسان برای کارهای اداری و مرکزی گمرک استفاده می شود. کارشناس ارشد مدیریت مالی با توجه به شناخت نسبی که از مسایل سازمانی و مالی و حسابداری دارد، معمولا از طرف گمرک جمهوری اسلامی برای استخدام دعوت می شود.

کارشناس فروش از دیگر مشاغل پیش روی کارشناسان ارشد مدیریت مالی است. کارشناس فروش یک شرکت عملیات مختلف مربوط به فروش در آن شرکت را پیش می برد. صحبت با مشتریان، دریافت و ثبت سفارش آنها، ثبت فاکتور و پیش فاکتور به صورت دستی و یا کامپیوتری، ارائه گزارش های دوره های فروش به مدیر فروش و مدیریت ارشد شرکت، کمک به تیم بازاریابی و هماهنگی با واحد انبار برای ارسال کالا و محصولات برای مشتریان از مهمترین اقدامات کارشناس فروش می باشد.کارشناس ارشد مدیریت مالی با تسلطی که روی مسایل مدیریت، سازمان، امور مالی و حسابداری و ... دارد، مخصوصا در حوزه عقد قراردادهای عمده که دارای پیچیدگی های مالی می باشد، می تواند موفق عمل نماید.

 

به اشتراک بگذارید :